مطالبی در مورد گویجه فرنگی
مطلب باران
فراتر از یک وبلاگ
نگارش در تاريخ 3 / 1 / 1392برچسب:, توسط mahdi

گوجه فرنگي

     نام مترادف SOLANUM LYCOPERSICUM و در زبان هاي فرانسوي و آلماني TOMATE، انگليسي TOMATO و عربي طماطم گفته مي شود. ميوه اين گياه كه قسمت اصلي آن است به صورت خام يا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع موادغذايي به طور وسيع در جهان مورد استفاده قرار مي گيرد. اكثراً گوجه فرنگي را در زماني كه به رنگ قرمز است استفاده مي كنند و كمتر از ميوه سبز آن استفاده مي شود. مهمترين تركيبات گوجه فرنگي شامل حدود ۹۰ درصد و يا كمي بيشتر آب مي باشد و بقيه درصد آن، را پرتئين، چربي، قندهاي مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ويتامين هاي A، C و K،تيامين ، ريبوفلاوين، پانتوتنيك اسيد، اسيد فوليك، ويتامين E، اسيد آمينه هاي ضروري، املاح معدني از جمله كلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، منزيوم، مس، منگنز، كبالت، روي و راسنيك مي باشد و به تازگي وجود يد نيز در گوجه فرنگي گزارش شده است

 

گوجه فرنگي از هزاران سال پيش وجود داشته است ولي البته باندازه يک گيلاس بوده است و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است.

خاستگاه اصلي اين گياه آمريکاي جنوبي است. در سده شانزدهم در کشور پرو به مقدر زياد کشت مي‌‌شده است. در قرن هفدهم گوجه فرنگي به انگلستان و هلند راه يافت و چون بسيار گران بود فقط مردم ثروتمند مي‌‌توانستند از آن استفاده کنند و بنام سيب عشق معروف شد.

گوجه فرنگي امروزه در تمام مناطق دنيا کشت مي‌‌شود و تقريبا در تمام فصول سال وجود دارد گوجه فرنگي انواع مختلف درد و در حدود شانزده نوع آن در بازار بفروش مي‌‌رسد. يک نوع آن گوجه فرنگي سفيد است که داراي اسيد نمي‌باشد. گوجه فرنگي را بايد هنگاميکه کاملا رسيده استداز بوته چيد و مصرف کرد زيرا گوجه فرنگي نارس و سبز است و براي بدن مخصوصا کليه ها مضر است البته در کشورهاي صنعتي گوجه فرنگي را کال مي‌‌چينند تا هنگاميکه به مقصد مي‌‌رسد و يا در انبار مي‌‌رسد و قرمز مي‌‌شود. اگر گوجه فرنگي کاملا قرمز باشد ولي هنگاميکه آنرا باز مي‌کنند تخم آن سبز باشد نشانه اين است که گوجه فرنگي را کال چيده‌اند و بعدا رسيده است.

گوجه فرنگي گياهي است يکساله داراي شاخه‌هاي زياد که ارتفاع آن تا حدود يک متر مي‌‌رسد.

گلهاي آن زرد رنگ است که از کنار شاخه ها و يا ساقه آن بيرون مي‌‌آيد. مويه آن گرد و يا تخم مرغي و برنگ زرد و يا قرمز ديده مي‌‌شود.

ترکيبات شيميايي

گوجه فرنگي که در برخي مناطق جنوبي و غربي ايران آن را به نام «تماته» مي‌‌شناسند از هزاران سال پيش وجود داشته است ولي البته باندازه يک گيلاس بوده است و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است.

وطن اصلي اين گياه آمريکاي جنوبي است. در سده شانزدهم در کشور پرو به مقدر زياد کشت مي‌‌شده است. در قرن هفدهم گوجه فرنگي به انگلستان و هلند راه يافت و چون بسيار گران بود فقط مردم ثروتمند مي‌‌توانستند از آن استفاده کنند و بنام سيب عشق معروف شد.

گوجه فرنگي امروزه در تمام مناطق دنيا کشت مي‌‌شود و تقريبا در تمام فصول سال وجود دارد گوجه فرنگي انواع مختلف درد و در حدود شانزده نوع آن در بازار بفروش مي‌‌رسد.

يک گونه آن گوجه فرنگي سفيد است که داراي اسيد نمي‌باشد.

گوجه فرنگي را بايد هنگاميکه کاملا رسيده استداز بوته چيد و مصرف کرد زيرا گوجه فرنگي نارس و سبز است و براي بدن بويژه کليه ها زيان‌آور است البته در کشورهاي صنعتي گوجه فرنگي را کال مي‌‌چينند تا هنگاميکه به مقصد مي‌‌رسد و يا در انبار مي‌‌رسد و قرمز مي‌‌شود. اگر گوجه فرنگي کاملا قرمز باشد ولي هنگاميکه آنرا باز مي‌کنند تخم آن سبز باشد نشانه اين است که گوجه فرنگي را کال چيده‌اند و بعدا رسيده است.

گوجه فرنگي گياهي است يکساله داراي شاخه‌هاي زياد که ارتفاع آن تا حدود يک متر مي‌‌رسد.

گلهاي آن زرد رنگ است که از کنار شاخه ها و يا ساقه آن بيرون مي‌‌آيد. ميوه آن گرد و يا تخم مرغي و برنگ زرد و يا قرمز ديده مي‌‌شود.

خواص داروئي

·         گوجه فرنگي گرچه داراي اسيد سيتريک است اما بدن را قليايي مي‌‌کند.

·  گوجه فرنگي درجه قليايي بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمي خون کمک مي‌‌کند بطور کلي تصفيه کننده خون است.

·         به دفع اسيد اوريک کمک مي‌‌کند.

·         گوجه فرنگي ملين است.

·         براي درمان ورم ملتحمه چشم مفيد است.

·         سنگ کليه را دفع مي‌‌کند.

·  آقايان با خوردن مرتب گوجه فرنگي مي‌‌توانند خود را در مقابل سرطان پروستات بيمه کنند.

·         گوجه فرنگي از ورم آپانديس جلوگيري مي‌‌کند.

·  براي رفع دندان درد، ريشه و شاخه برگهاي گوجه فرنگي را با آب بجوشانيد و اين جوشانده را مزمزه کنيد.

·  از جوشانده برگ گوجه فرنگي براي دفع شته و حشرات مي‌‌توانيد استفاده کنيد. بدين منظور بايد يک کيلو گرم برگ تازه گوجه فرنگي را در يک ليتر سرکه خيس کرده و در داخل ظرفي که 2 ليتر آب جوش دارد بريزيد و ظرف را روي چراغ قرار داده وبمدت 15 دقيقه بجوشانيد ظرف را از روي چراغ برداشته بگذاريد تا مدت دو روز بماند و گاهگاهي آنرا هم بزندي سپس آنرا با فشار صاف کنيد.

·         گوجه فرنگي براي مبتلايان به نقرس و رماتيسم مفيد است.

·         گوجه فرنگي ورم مفاصل را برطرف مي‌‌کند.

·         از تصلب شرائين جلوگيري مي‌‌کند و حتي مصرف آن براي اين مرض مفيد است.

·         اوره خون را پائين مي‌‌آورد.

·         ورم مخاط روده را رفع مي‌‌کند.

·  براي تميز کردن خون بايد از آب گوجه فرنگي و کرفس به نسبت مساوي و بمقدار سه فنجان در روز قبل از غذا و بمدت سه هفته استفاده کنيد.

·  براي تميز کردن لکه جوهر بر روي لباس يک تکه پنبه را در داخل آب گوجه فرنگي برده و لکه جوهر را با آن مالش دهيد و سپس آنرا بشوئيد.

·  اگر پوست شما کک و مک دارد هر روز آنرا با آب گوجه فرنگي تميز کنيد کم کم کک و مکک ها را از بين مي‌‌برد.

زيان‌ها

در بعضي از اشخاص گوارش گوجه فرنگي با اشکال صورت مي‌‌گيرد آنهائيکه معده حساس دارند نبايد درخوردن گوجه فرنگي افراط کنند .بعضي از افراد نسبت به گوجه فرنگي حساسيت دارند اينگونه افراد نيز نبايد گوجه فرنگي بخورند .

با توجه به تركيبات ياد شده كه فقط قسمتي از تركيبات گوجه فرنگي راتشكيل مي دهند مي توان به خواص كم نظير آن پي برد. به همين دليل در سالهاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰۰ مقاله تحقيقاتي در مورد تجزيه و شناسايي مواد ارزشمند اين گياه به چاپ رسيده است. با وجود اين كه مسلم است هنوز تحقيقات درباره گوجه فرنگي به پايان نرسيده و بسياري از مواد و عناصر آن كشف نشده اند ولي تحقيقات امروز حاكي از وجود مجموعه اي از عناصر و مواد بسيار ارزشمند براي انسان در اين گياه مي باشد كه كمتر كسي از آن آگاه بوده و به همين دليل به ارزش آن واقف نميباشند. املاح معدني موجود در اين گياه با ارزش وظايف مهمي در بدن ايفا مي كند كه بسياري از آنها در تحقيقات جديد پزشكي درحال بررسي است. گوجه فرنگي در بعضي افراد ايجاد حساسيت مي كند كه بايد به آن توجه كرد. دانه هاي گوجه فرنگي داراي روغن مي باشند كه براي تهيه مارگارين، سالاد و صابون مصرف مي شود. در طب سنتي نقاط مختلف جهان براي گوجه فرنگي اثراتي در جهت تسكين و بهبود بعضي بيماري ها نظير آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قائل مي باشند. در مراجع جديد علمي خاصيت هاي ضد ميكروب، ضد اسهال، هضم كننده و ادرار آور را براي آن ذكر كرده اند. گرچه شباهت هايي بين تركيبات گوجه فرنگي قرمز و سبز (نرسيده) وجود دارد ولي رنگ هاي گياهي موجود در گوجه فرنگي رسيده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهي در گوجه فرنگي سبز، مواد سمي وجود داشته باشد. قابل ذكر است كه تهيه پروژسترون و تستوسترون كه از هورمون هاي بسيار با اهميت مي باشداز مهمترين مواد گوجه فرنگي به نام TOMATIDINE در حال مطالعه و تحقيق است. همين جسم خاصيت جالب رسوب دادن كلسترول را داشته و داراي خاصيت ضد قارچ مي باشد. با توجه به ارزش غذايي و اثرات جالب دارويي آن، استفاده روزمره و يا ممتد آن در رژيم غذايي توصيه مي شود.شايد به همين دليل است كه در سالهاي اخير ، آب گوجه فرنگي همراه با آب ميوه ها در ظروف بسته بندي شده نسبتاً بزرگ به فراواني در مغازه ها به همراه مواد غذايي با ارزش ديگر عرضه و هر روزه از آن استفاده مي كنند.
يكي ديگر از استفاده هاي باارزش گوجه فرنگي استفاده از ماسك آن براي خانم هاست. اين مورد به خصوص براي كساني كه به گوجه فرنگي حساسيت ندارند مفيد است. براي استفاده از اين ماسك مي توان پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر مي باشند يك يا دو گوجه فرنگي تازه را له كرده و براي مدت ۲۰ تا ۱۵ دقيقه روي پوست صورت پهن كرده و سپس با آب شستشو داد.
اين ماسك به علت داشتن مواد ارزشمند مي تواند در طراوت و شادابي پوست موثر واقع شود. البته بايد ذكر كرد كه استفاده از ماسكهاي ميوه ها احتياج به زمان طولاني دارد و بايد هفته اي دو يا سه بار از آنها استفاده كرد چرا كه غلظت مواد موثر آنها نسبتاً پايين بوده و اثرات آنها بطئي است و در مقايسه با ماسك هاي شيميايي كه غلظت مواد آنها بيش از ۲۰ برابر مواد طبيعي مي باشند، احتياج به مصرف مداوم و طولاني دارند ولي در عوض عوارض جانبي محصولات شيميايي را به دنبال ندارد. با توجه به اين كه خوردن سبزي هاي تازه و انواع ميوه ها براي سلامتي و جلوگيري از چاقي بي رويه خانم ها داراي اهميت است، خوردن گوجه فرنگي به عنوان يك ميوه با ارزش در رژيم غذايي روزانه يا هفتگي توصيه مي شود.

نتايج يک تحقيق نشان ميدهد نوعي مکمل غذايي گرفته شده از گوجه فرنگي به درمان فشار خون نسبتا بالا کمک مي کند.

به گزارش مدلاين پلاس محققان در مطالعه اي در يافته اند يک دز روزانه عصاره گوجه فرنگي باعث کاهش فشار خون در ميان 31 مرد وزن دچار هايپرتنشن خفيف شد.

اين مکمل که تحت نام Lyc-Mato عرضه مي شود حاوي ترکيبات گياهي متعدد موجود در گوجه فرنگي است. در ميان اين ترکيبات ليکوپن نيز وجود دارد ، آنتي اکسيداني که بر اساس برخي مطالعات انجام شده احتمال بيماري قلبي عروقي را کاهش مي دهد.

آنتي اکسيدان هايي مانند ليکوپن و ويتامين C و E به خنثي کردن راديکال هاي آزاد اکسيژن ، ملکول هايي که محصول جانبي متابوليسم هستند و با گذشت زمان به سلولهاي بدن آسيب مي رسانند ، کمک ميکنند. اين استرس اکسيداتيو در طيف وسيعي از بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي دخالت دارد.
اثرات آنتي اکسيداني عصاره گوجه فرنگي شايد تاثير آشکار آن را بر فشار خون شرح دهد.
افرادي که فشار خون نسبتا بالايي دارند يا فشار خون آنها نرمال و لي بالاست گزينه هاي مناسبي براي درمان با اين عصاره هستند. بهر حال کساني که تحت درمان هايپر تنشن قرار دارند بايد در مورد مصرف اين مکمل با پزشک خود مشورت کنند.


22

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: