مطلب باران
فراتر از یک وبلاگ
نگارش در تاريخ 30 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

تاریخ ایران در دوران صفویه

 

صَفَویان از دودمان‌های ایرانی بودند که بین سالهای ۸۸۰ تا ۱۱۱۱ خورشیدی، بر ایران و بخشی از سرزمین‌های مجاور آن فرمانروایی کردند.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی، نیای بزرگ صفویان هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرین‌کلاه بود. فیروزشاه از بومیان ایرانی و کردتبار بود که در منطقه مغان نشیمن گرفته بود. زبان مادری شیخ صفی‌الدین تاتی بود و اشعار تاتی او امروزه در دست است. تاتی یکی از زبان‌های ایرانی و زبان بومی آذربایجان بوده‌است.

دودمان پادشاهی صفویه به وسیله شاه اسماعیل اول با اتکا بر پیروان طریقت تصوف علوی تأسیس شد. این پیروان که عمدتا از ایلهای ترک آناتولی بودند ,و بعداً به قزلباش‌ها ملقب شدند بر سر اعتقادات خود سالها به طرفداری از آق‌قویونلو‌ها و قراقویونلو‌ها درگیر جنگهای پیاپی با دولت عثمانی بودند. اسماعیل جوان نوه شیخ جنید، پسر شیخ صفی الدین و نوه اوزون‌حسن آق قویونلو تحت آموزش بزرگان قزلباش پرورش یافت و رهبر دینی آنان بشمار می‌آمد.

21
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ 30 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

تاریخچه عید باستان وچگونگی به وجود آمدن آن

 

 

انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

 پیدایش جشن نوروز 

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

برای دیدن بقیه مطلب ها به ادامه مطلب بروید.

 

21
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ 28 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

مقاله ای در مورد جنگ های صلیبی

تعبیر «جنگ صلیبی‌» معادل واژه انگلیسی Crusade است كه خود از واژه اسپانیایی Cruzada (دارای نشانِ صلیب‌) برگرفته شده است؛ زیرا شركت‌‌كنندگان ‌مسیحی‌ در این‌ جنگ، ‌به ‌دستور پاپ ‌اوربانوس‌ دوم ‌(دوره ‌پاپی‌: 481ـ492/ 1088ـ1099)، منادی ‌این‌جنگ‌ها، بر روی‌ شانه ‌راست‌ لباس‌ یا زره ‌خود نشان ‌صلیب ‌می‌دوختند. واژه ‌Crusade در سده هجدهم میلادی ابداع شد كه‌ تاكنون‌ نیز به كار می‌رود. از نظر تاریخی‌، یك قرن بعد از شروع نخستین جنگ‌...

 

21
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ 28 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

بهترین شاه تاریخ ایران کورش کبیر

اعلامیه حقوق بشر کوروش

«منم کوروش شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه انشان، شاه بابل، شاه سومر واکد شاه چهار کشور، پسر کمبوجیه (اسپنتان) شاه شهرانشان ،هنگامی که من با صلح و آشتی به بابل در آمدم و در میان شادمانی مردم بر تخت شاهینشستم، مردوک (رب النوع بابلی ها ) دلهای مردم نجیب بابل را به سوی من متمایل کرد. همه ی پادشاهانی که در کاخ های ممالک جهان نشسته اند از دریای بالا تا پایین (مدیترانه تا خلیج فارس) در بابل به پای من خراج ها را نثار کردند پاهای مرا بوسیدند.

از خدایان شهرها تمنا دارم که همه روزه برای طول عمر من دعا کنند و بگویند عمر کوروش شاه و پسرش را که ستاینده ی تواند طولانی فرماید» این اعلامیه که یک استوانه از گل پخته است دارای چهل و پنج سطر است که به عنوان اولین اعلامیه ی حقوق بشر جهانی معروف است.

 

مقبره ی کوروش در منطقه ی پاسارگاد 20 کیلومتری تخت جمشید

21
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ 27 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

کوروش کبیر یا ذوالقرنین قرآن مجید

21
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ 26 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

جایگاه زن در نزد ایرانیان باستان

جایگاه زن در ایران باستان

 


 در ایران باستان زنان به عنوان یکی از متمدن ترین اقوام جهان دارای جایگاه بسیار بلند و مقامی بس ارجمند بوده اند.

ایرانیان همچون اعراب زن را ننگ نمی دانستند بلکه او را موجودی مقدس و پاک که لازمه حیات است دانسته و مقام او را ارج نهاده اند. 

از نشانه های عظمت و بزرگی کوروش تدوین اولین منشور حقوق بشراست که هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود این منشور مدرکی است برای اثبات عدالت جنسیتی ، به گونه ای که کوروش توجه خاصی به مقام و شخصیت زن داشته است.

21
ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 صفحه بعد