مطلب باران
فراتر از یک وبلاگ
نگارش در تاريخ 29 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

 

کویر لوت گرمترین نقطه ی جهان

گرم ترین نقطه ی جهان

در مورد گرمترین نقطه ی جهان بحث ها ی بسیاری وجود دارد. برخی صحرای العزیزیه لیبی که بالاترین دمای ثبت شده در آن 58 درجه سانتیگراد است و برخی دره ی مرگ ( Death valley)در کالیفرنیا با 56 درجه سناتیگراد را گرمترین نقطه جهان می دانند.

اما ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای 71 درجه سناتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است. این کویر در منطقه ی جنوب شرقی ایران و در شمال شرقی استان کرمان واقع است. هسته آن گرم ترین نقطه ی جهان است. اصطلاحات جغرافیایی دیگری چون چاله لوت، کویر لوت، دشت لوت و بیابان لوت برای آن درنظر گرفته اند، ولی دشت لوت دربرگیرنده ی تمامی واژه های دیگر  است.

پست ترین نقطه جهان

پست ترین نقطه ی جهان

دریای بحر المیت با ارتفاع 422 متر پایین تر از سطح دریا، پست ترین ساحل جهان را دارد. این دریاچه در مرز اردن و فلسطین اشغالی واقع است. جاده دور این دریاچه نیز کم ارتفاع ترین جاده جهان محسوب می شود.

به دلیل شوری بیش از حد آب ( 10 برابر بیشتر دریای مدیترانه) این دریاچه، هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند ، به همین دلیل هم نام این دریاچه بحر المیت یا دریای مرده است.

قله چیمبورازو در اکوادور مرتفع ترین نقطه از مرکز زمین

بلند ترین نقطه ی جهان

 

 

 

همه می دانند که قله اورست با ارتفاع 8848 متر مرتفعترین قله و بلندترین نقطه جهان از سطح دریاست اما آنچه خیلی ها نمی دانند این است که قله چیمبورازو با ارتفاع 6320 متر بلندترین نقطه جهان از مرکز زمین است.

قله چیمبورازو در نزریکی خط استوا حدود 2 کیلومتر نسبت به قله اورست، از مرکز زمین دورتر است.

 

21
نگارش در تاريخ 23 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

 

 

سوسک های باهوش

چرا سوسک ها شب ها پیدایشان می شود؟

دانشمندان و زیست شناسان در پی تحقیقاتی که داشته اند به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند. این تحقیقات زمینه سازی برای شناخت و بررسی دیگر موجودات نیز می باشد.

تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد فقط انسان‌ها نیستند که‌ بیدار شدن‌ و فعالیت‌ صبحگاهی‌ برایشان‌ مشکل‌ است‌ بلکه‌ سوسک‌ها هم‌ مانند انسانها با این‌ مشکل‌ مواجه‌ هستند‌.

در تحقیقاتی‌ که‌ دانشمندان‌ زیست‌ شناسی‌ انجام‌ داده اند مشخص‌ شد توان‌ یادگیری‌ سوسک ها در طول‌ روز متفاوت‌ است.‌‌

این‌ تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد که‌ سوسک‌ها در صبح‌ نمی‌توانند چیزی‌ یاد بگیرند اما در بعد از ظهر، وضع فرق‌ می‌کند‌.

تری‌ بیگ‌ استاد زیست‌ شناسی‌ می‌گوید: این‌ اولین‌ نمونه‌ از حشرات‌ است‌ که‌ توان‌ یادگیری‌ آن‌ محدود به‌ ساعت‌ زیستی‌ این‌ جانور است‌‌.

در این‌ تحقیقات‌ آمده‌ است‌‌ در حقیقت‌ سوسک‌ها می‌توانند یاد بگیرند حتی‌ با وجود اینکه‌ نمی‌توان‌ گفت‌ این‌ حشرات‌ دارای‌ میانگین‌ هوشی‌ بالایی‌ هستند اما ساعات‌ مختلف‌ جسمی ‌این‌ موجودات‌ بر توان‌ یادگیری‌ آنها تاثیر دارد‌‌.

محققان‌ در این‌ بررسی‌ که‌ دو سال‌ به‌ طول‌ انجامید، به این نتیجه رسیدند که سوسک‌ها از بوی‌ فلفل‌ بیزارند اما بوی‌ وانیل‌ را دوست‌ دارند.

محققان‌ در این‌ بررسی‌ صدها سوسک‌ را در ساعت‌های‌ مختلف‌ روز آموزش‌ دادند و آنها را آزمایش‌ کردند تا دریابند که‌ زمان‌ چه‌ تاثیری‌ بر روی‌ یادگیری‌ آنها دارد.

سوسک های باهوش

‌سوسک‌هایی‌ که‌ در بعد از ظهر و در شب‌ آموزش‌ دیده‌ بودند تمایل‌ داشتند که‌ از آموخته‌ خود تا چند روز استفاده‌ کنند اما سوسک‌هایی‌ که‌ در صبح‌ آموزش‌ دیده‌ بودند نمی‌توانستند چیز جدیدی‌ یاد بگیرند و آن‌ را به‌ خاطر بسپارند‌.

استاد بیگ‌ که‌ این‌ تحقیقات‌ را رهبری‌ کرده‌ است‌ می‌گوید: ما از اینکه‌ سوسک‌ها در صبح‌ تا این‌ مقدار از یادگیری‌ عاجزند تعجب‌ کردیم‌ و این‌ سوال‌ برای‌ ما به‌ وجود آمد که‌ چرا این‌ جانور در این‌ ساعت‌ از روز نمی‌تواند یاد بگیرد، ما این‌ را نمی‌دانیم‌‌‌.

این‌ تحقیقات‌ می‌تواند شناخت‌ درباره‌ ارتباط بین‌ ساعت‌های‌ زیستی‌ و حافظه‌ و یادگیری‌ دیگر جانواران‌ و انسان‌ را افزایش‌ دهد.

 

21
نگارش در تاريخ 23 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

 

زمین

 

در این مقاله به سومین سیاره ی منظومه ی شمسی، زمین، می پردازیم  و به ویژگی های آن از لحاظ نجومی نگاهی می اندازیم.عمر زمین 4,6 میلیارد سال تخمین زده شده است. از لحاظ بزرگی پنجمین سیاره ی منظومه ی شمسی است. فاصله ی آن تا خورشید حدود 149 میلیون و 645 هزار کیلومتر است و با سرعت تقریبی 30 کیلومتر بر ثانیه در مدت زمان 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه به دور خود می گردد، که همان یک شبانه روز خودمان است. مدار گردش آن به دور خورشید بیضی است و خورشید در یکی از کانون های آن قرار دارد.یوهان کپلر، اخترشناس آلمانی، محاسبه کرد که قطر بزرگ این بیضی 299,2 میلیون کیلومتر و طول قطر کوچک آن 299,14 میلیون کیلومتر است. همان طور که می بینیم مدار زمین زیاد هم بیضی نیست و خیلی شبیه دایره است. بنابراین، تفاوت فاصله ی زمین از خورشید، در تابستان و زمستان فاصله ی ناقابلی حدود پنج میلیون کیلومتر است. قطر افقی زمین (از مرکز تا استوا) حدود 12755کیلومتر و قطر عمودی آن (از قطب شمال تا قطب جنوب) حدود 12712 کیلومتر و شعاع متوسط آن 6370 کیلومتر است. بنابراین، قطر عمودی و افقی زمین حدود 43 کیلومتر اختلاف دارد. این نشان می دهد زمین تا حدی شبیه تخم مرغ است. سطح ناهموار آن 509,5 میلیون کیلومتر مربع است که 29% آن خشکی است.جو زمین شامل مخلوطی از گازهای نیتروژن و اکسیژن و مقداری از گازهای دیگر است. تنها قمر آن، ماه به طور متوسط 384400 کیلومتر از زمین فاصله دارد. زمین به هفت قاره ی آفریقا، قطب جنوب، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا تقسیم می شود. این قاره ها توسط سه اقیانوس آرام، اطلس و هند از یک دیگر جدا می شوند.

 

 

داخل زمین به دو بخش هسته و پوسته صخره ای تقسیم می شود. هسته از فلز گداخته شده و مذاب درست شده است و پوسته ی آن به دو بخش تقسیم می شود. مواد مایعِ متحرک در هسته ی خارجی یک میدان مغناطیسی در اطراف زمین ایجاد می کند.

 

جو زمین تنها جوی است که امکان زندگی و حیات را درون آن مهیا کرده است. این جو از چهار لایه ی اصلی ساخته شده است که به ترتیب تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر و ترموسفر نام دارند. هم چنین لایه ی ازون موجود در اطراف این سیاره مانند کمربندی موجودات زنده ی آن را از خطر انواع تابش ها و پرتوهای کیهانی در امان نگه می دارد. چون زمین جایی است که ما در آن زندگی می کنیم، از آن بیش ترین شناخت را داریم و با انواع وسایل پیشرفته، مانند ماهواره ها، تمام سطح آن را شناسایی کرده ایم. خطرهای زیست محیطی زیادی آن را تهدید می کند که خود انسان ها مسبب آن بوده اند و بیم آن می رود که به زودی محیط آن برای زندگی نامناسب شود. باید یادمان باشد که زمین تنها مکان برای حیات و زندگی ما و فرزندانمان است و با نابودی تدریجی این سیاره زیبای بی نظیر هیچ جایی را بهتر از آن پیدا نخواهیم کرد.

 

21
نگارش در تاريخ 23 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

 

 

قرآن

 

قرآن دارای 114 سوره است.

 

قرآن دارای  6236  آیه است.

 

قرآن 114 بسم الله الرحمن الرحیم دارد.

 

قرآن دارای 120 حزب می باشد.

 

قرآن 30 جز  دارد.

 

بزرگترین سوره قرآن بقره است.

 

كوچكترین سوره قرآن كوثر می باشد.

 

بهترین آیه،  آیه الكرسی است.

 

آیه  282 سوره بقره بزرگترین آیه قرآن است.

 

عظیم ترین آیات  بسم الله الرحمن الرحیم می باشد.

 

كوچكترین آیه قرآن  مدها متان  در سوره الرحمن  است.

 

بهترین شب در قرآن  شب قدر است.

 

بهترین ماه  در قرآن ماه رمضان  است.

 

بهترین سوره قرآن  یس است.

 

سوره حمد  به مادر قرآن معروف است.

 

سوره فجر به سوره امام حسین (ع)  معروف است.

 

بهترین خوردنی كه در قرآن ذكر شده عسل میباشد.

 

بهترین نوشیدنی كه در قرآن به آن اشاره شده است شیر می باشد.

در قرآن مجید پانزده آیه سجده دار وجود دارد که بعد از شنیدن یا خواندن چهار آیه آن سجده واجب می شود وباید سجده کرد، یازده آیه دیگر سجده مستحبی است،یعنی اگر سجده نکنی هم اشکالی ندارد.

 

21
نگارش در تاريخ 23 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

 

دانستنی های طول عمر حیوانات:

 

 

ـ گوسفند 10 سال

 

 

ـ خرگوش 6 تا 10 سال

 

 

ـ زنبور عسل 2 سال

 

 

ـ ملخ یکسال

 

 

ـ مورچه یکسال

 

 

ـ قورباغه 15 سال

 

 

ـ گربه 15 سال

 

ـ گرگ 10 تا 15 سال

 

ـ بلبل 12سال

 

 

ـ مار 10 سال

 

 

ـ اسب 25 تا 30 سال

 

 

ـ گاو 25 سال

 

 

ـ پرستو 18 سال

 

 

ـ سگ 15 تا 25 سال

 

 

ـ خرچنگ 20 سال

 

 

ـ میمون 40 سال

 

 

ـ شتر 35 تا 40 سال

ـ لک لک 35 تا 40 سال

 

 

 

ـ گوزن 25 تا 40 سال

 

 

ـ عقاب 30 سال

 

 

ـ کلاغ 50 سال

 

 

ـ خرس 50 سال

 

 

ـ شیر 50 سال

 

 

ـ مرغ ماهیخوار 50 سال

 

 

ـ سوسمار 40 سال

 

ـ لاک پشت 100 سال

 

 

21
نگارش در تاريخ 23 / 12 / 1391برچسب:دانستنی ها, توسط mahdi

دانستنی های سری1

-بیشتر وزن مغز انسان را آب تشکیل می دهد.

-طولانی ترین پرواز یک مرغ حدود 13ثانیه است.

-یک افعی می تواند یک بز را بخورد.

-تنها وزغ های نر قور قور می کنند.

-کوسه ها 8حس دارند در حالی که انسان ها 5 حس.

 

21

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد